v 33+6

Allmänt / Permalink / 0
Imorgon går vi in i v 34. (33+0)
Barnets totala längd är ca 44 cm och väger runt 2350 g vid veckans slut. 
Barnets rörelser blir större och långsammare, vilket jag redan känner av. Inte lika mycket sparkar. 
Den här veckan lägger sig de allra flesta med huvudet neråt och en del fixerar redan huvudet i bäckeningången. 
Att samla på sig vätska nu är inte heller ovanligt, händer och fötter börjar svullna. Detta har jag också känt av nu i helgen. 
Det är nu viktigt för partnern att förstå att det är tungt för den gravida eftersom kroppen förbereder sig på förlossningen vilket kan orsaka en hel del besvär. I min app står det att partnern ska ge den gravida massage som får den gravida att slappna av. Skulle jag verkligen behöva just nu! 
 
Jag har en stor oro att få ett stort barn. Ruben var ganska stor, och speciellt med tanke på att jag inte är så stor. 
Jag har tänkt fråga min barnmorska till veckan om jag kan få ett TUL inbokat. TUL är tillväxtultraljud som en del kan få, för att ta reda på barnets födelsevikt. Beräknas barnet vara stort vid födseln kanske man kan få en igångsättning lite tidigare? Min största oro inför förlossningen är att brista mycket! Jag har skrivit ett förlossningsbrev som jag kommer att ta med mig på torsdag när jag ska till barnmorskan. Hon kommer då att skriva in alla mina önskemål/funderingar/rädslor i min journal så att de på förlossningen kan läsa det när vi kommer. 
 
 
 
Till top