1:a advent

Allmänt / Permalink / 0
 
1:a advent är här. 
7 dagar kvar till BF. 
Den här dagen i v 38+6 fick vi konstaterat att mitt vatten hade gått, för lite drygt 5 år sedan. Inga värkar kom igång av sig själv under kvällen/natten så morgonen därpå i v 39+0 åkte vi in till förlossningen. Där satte de igång mig, och 4 tim senare kom Ruben! 
Känns så märkligt på något vis att vi snart kommer vara där igen. Och nu börjar jag bli nervös på allvar. 
Många tankar som inte funnits där har dykt upp, som kommer vi få ett frisk barn? Kommer jag att älska det här barnet lika mycket som första? Kommer jag att klara förlossningen utan några större skador? Kommer jag ens att överleva eller kommer E måsta åka hem till R med bebis utan mig !? Vilken mardröm. 
 
Jag hoppas och tror att förlossningen kommer att gå bra. 
Men sedan jag blev mamma har dessa tankar ökat i grad. Att dö, och inte få uppleva mina barns uppväxt. Att få vara en del av familjen och den gemenskapen som jag trivs i. Jag antar att det är normalt? 
 
Jag undrar hur den här förlossningen kommer att starta. Kommer det börja med värkar den här gången? Hur länge kommer jag att få ha det innan det är dags? Kommer jag att råka stanna för länge hemma och föda i bilen!? Eller kommer det att börja med vattenavgång denna gång också? Då vet man iaf att det är på G och att det är dags att åka in. Känns som att värkar är mer ostabilt, ingen aning när man ska ringa då! HAHA. Vet inte ens hur man gör när man klockar dem? Fick ju väldigt intensiva värkar med Ruben 30 min efter att vi hade skrivit in oss på förlossningen. Sedan gick allting så fort. Jag undrar om det kommer gå snabbare den här gången, eller om det kommer ta längre tid. Väger bebis lika mycket eller mer än Ruben eller betydligt mindre? Är det en flicka eller pojke? 
Hur ser hen ut? Kommer hen vara lik Ruben? 
Min barnmorska säger att ju större barnet är desto enklare blir förlossningen, eftersom barnets tyngd hjälper till att komma ner i bäckenet snabbt. Ett mindre barn tar oftast längre tid, och därmed har lättare för att "fastna" och då sväller underlivet mer och därmed är det större risk för att brista. 
Jag trodde det var tvärtom! ;) 
 
Ja, det är bara vänta och se, kanske är vi föräldrar till två innan denna veckas slut. Spännande! 
Här var Ruben precis nykläckt. 4080 g och 53 cm lång. 
 
Myser hos pappa. 
Till top